Friday, October 28, 2011

5 Perkara Pantang Anda Katakan Pada Seorang Isteri

Posted by mamawafiq at 4:05 PM 0 comments

BEKAS ISTERI SAYA MASAK LAGI SEDAP: Anda memang menempah masaalah kedua seandainya membandingkan masakan isteri anda dengan masakan bekas isteri anda.

CANTIKNYA KAWAN PEREMPUAN AWAK: Nilai cemburu tetap ada dalam setiap hati wanita.Jangan sesekali mengatakan rakan isteri anda cantik di hadapannya,walaupun memang di akui sendiri oleh isteri anda bahawa rakannya cantik.Cukuplah mengatakan " ye ke?"

AWAK PERLU KURUSKAN BADAN: Seandainya isteri anda berbadan besar,janganlah menyatakan secara terus-terang yang anda tidak suka beliau berbadan semakin gemuk.Bunyi perkataan "gemuk' ini adalah ibarat sakit migrain bagi kaum wanita.Nyatakan dengan manis mulut dalam kedaan santai.."sayang.. you nampak makin cantik dan gebu sekarang,tapi saya suka kalau you sihat".Pasti dia akan faham-faham sendiri.

AWAK SELALU BUAT JADI INI TAPI TAK BUAT SEPERTI  INI: Saya ambil contoh,rutin harian seorang isteri yang kadang kala dah sebati dalam jiwa mereka dan anda rasa tak sesuai dengan jiwa anda.Mungkin isteri anda tidak mencapai sesuatu tahap  dari segi masakan kegemaran anda,janganlah anda mengomel kerana semua manusia ada batasan dan tidak sempurna.Dia pasti rasa di hargai dan akan cuba menambah baik satu hari nanti.

SAYA LAGI BIJAK DARI AWAK: Jangan sesekali memperlekeh IQ mahupun kepandaian isteri anda.Kadang-kala kepandaian mereka mungkin lebih dari anda cuma mereka tidak tunjuk untuk menjaga hati anda,jadi berpadalah bila menilai kebijaksanaan isteri anda.

amik dari SINI

Wednesday, October 26, 2011

Wordless Wednesday : Malu-malu pulak die.. hehehe

Posted by mamawafiq at 3:29 PM 0 comments


APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

Posted by mamawafiq at 12:01 AM 0 comments

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita? 

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ? 

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.?? 

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga. 

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau.. 

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar.. Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi. tanpa menolak, beliau memenuhinya..

Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga.. 

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..

Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia.. Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis? Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..

Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya".. 

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita.. 


(sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita) 

mungkin ramai yang tidak kisah akan kasih sayang seorang ayah ataupun redhanya... saat kita exam, adakah kita akan meminta ayah mendoakan kita. kebanyakannya akan meminta doa seorang ibu. sedalam dalam hati ayah, ada perasaan mahu melakukan yang terbaik untuk ahli keluarganya. answer me, siapa lelaki terbaik yang pernah hidup dalam hidup kalian? yang sanggup berkorban duit, sanggup melukakan dirinya untuk kalian...♥


 

Tuesday, October 25, 2011

6 cara bagaimana uuntuk disayangi...

Posted by mamawafiq at 9:28 AM 0 comments
SUKA PADA ORANG LAIN
Syarat pertama dan utama utk anda disukai org ialah ANDA MESTI SUKA PADA ORANG LAIN dulu. Anda seharusnya mempunyai perasaan minat dan suka pd org lain dgn ikhlas. Kalau anda x suka pada orang lain, mana mungkin anda akan disukai oleh orang lain pula?

SENYUM
Senyumlah sentiasa. semua org suka pd org yg murah senyuman. Senyumlah dari hati. Walaupun muka anda x hensem/cantik, tapi klu senyum pasti nampak lebih manis dan menarik. Jadi, banyakkanlah senyum cz senyum tu sedekah.



INGAT NAMA ORG LAIN dan UCAPKAN NAMA ITU DGN NADA YG PALING BAIK
Semua org suka klau namanya diingati. Cuba bayangkan kalau ada kawan kita yg tidak mengingati nama kita. Ape perasaan kite? jadi, sila ingat betul² nama seseorg jika ingin disukai. Dan kalau boleh, ingat nama panggilan yg paling disukainya dan sebutla nama tu dgn panggilan paling baik dan mesra.


JADILAH PENDENGAR YG BAIK
Jadilah pendengar yg baik lg setia klu mahu diri anda disukai. Pokoknya, bagaimana nk jadi pendengar yg setia?? senang je, kurangkan bercakap tentang diri sendiri sebaliknya banyakkan memberi peluang kepada org lain utk bercerita tentang diri mereka. Tanya soalan dan beri dorongan kepada org lain supaya mereka seronok bercerita tentang kisah² dan pengalaman mereka.

BERCAKAP HANYA PADA TOPIK/ISU YG MENARIK PERHATIAN ORG LAIN
Kalau suka bercerita dan bercakap, pastikan anda hanya berckp ttg perkara² yg sukai/diminati oleh org lain. Kalau mereka minat bola, cakap la pasal bola. Jgn banyak bercakap pasal apa yg anda minat, klu hanya bercakap pasal minat sendiri je pasti org akan jemu dan bosan ngn anda. 

BUATKAN ORG LAIN RASA DIRI MEREKA ITU SGT PENTING DAN DIHARGAI
kalau bole cuba buatkan org lain berasa bahawa diri mereka itu sgt penting pada anda. Dan anda sgt menghargai diri mereka. Buatlah mereka berasa demikian DENGAN IKHLAS. Tunjukkan keikhlasan anda pada mereka. Hormati dan hargai mereka seadanya.

kreadit untuk Blog PakarHowTo

Friday, October 21, 2011

Keputusan Cabutan Undi Terbuka Perumahan Rakyat 1 Malaysia Presint 11 Putrajaya

Posted by mamawafiq at 8:57 AM 2 comments
cam biase, amik wafiq pastu terus balik umah... sampai depan umah terserempak lak ngn aqil; tgh main².. wafiq ape lagi, sambung lak main kat situ xmasuk umah terus...

jadi.. mama die je la yg masuk simpan beg mama n beg wafiq pastu kuar balik lepak depan umah layan wafiq ngn aqil... tapi dah nampak dh masa masuk tadi en hubby dok tgh syok mengadap laptop....

tetiba je en hubby tanye "yang.. no kite arie tu baper erk???" aku cakap " 2059"... "betul ke? cube chk betul².. ada x bukti or salin kat mane² no tu?" tanya en hubby lagi... takut silap kot.. maklum la mamawafiq ni pelupa sikit... sikit ke? banyak kot.. hehehe so aku pun kuarkan la kertas yg aku print masa isi borang tu.... letak depan die.....

pastu die cakap " yang.. no kite naik la... cuba tgk ni....."


 

Tuesday, October 18, 2011

ISOMIL PLUS 1-10 TAHUN NAK LET GO....

Posted by mamawafiq at 7:02 AM 0 comments

Ade sesiapa kat sini x yg anak die minum susu n xi... nk jual la... ada lagi 2 tin yg belum buka lagi.... 900g... sebab nk jual cz wafiQ dah tukar susu.. skrg di wafiQ dah minum susu pediasure... en suami suke beli susu byk2 sekali.. nak buang sayang cz langsung xsentuh.. lagipun expired lambat lagi.. tahun 2012... sesape berminat gtau erk.....
 

My Small Family Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez