Thursday, May 20, 2010

Selamat Hari Ibu Untuk Mak...

Posted by mamawafiq at 5:42 PM
 Selamat Hari Ibu buat Mak tersayang... Rasenye x terlambat lagi nk ucap selamat hari ibu kat mak kan... jasa mak mendidik n menjaga ein dari kecik hingga dewasa x terbalas rasenye.. x dapat di ucapkn dengan kata²....

 ingat lagi waktu kecik² dulu.. mak garang sgt.. time tu ein ingatkan mak benci kat ein... ein selalu ingat yg ein ni anak angkat cz selalu kne marah ngn mak.. ein ingat lagi... masa kecik² dulu ein penah nk lari dari umah cz fkr mak x syg kat ein.. siap gtau kat mak lagi yg ein nk lari umah tapi mak dgn selambernye cakap... 'lari la, aku x heran, hang lari malam ni hang nk tidoq kat mana? hang nak makan apa?' betoi gak terus x jadi nk lari.. hehehe.... tapi skrg ni bile direnung n d tenung semula tu semua salah ein.. ein yg x dgr cakap mak n melawan cakap mak... 
 Mak sgt tegas ngn anak².. ein ingat lagi time mengaji al-quran... kalau salah mak x tegur tapi penyepit ketam mak terus hinggap kat peha.. fuhhh.. pedih... mak x tunjuk tapi mak suruh cari kat mana yg salah.... ein mengaji Quran sambil melinang air mata tapi x mau berenti mengaji.. mak suruh berenti.. mak kata aku xmau ajaq mcm ni.. hang nangis camni, apa yg hang baca pun aku x paham...
Time sekolah dulu mak mmg xsuke ein kawan ngn lelaki dalam erti kata lain bercinta la... klu ada lelaki yg telefon kat umah mak mesti cakap ein xdak padahal ein ada terconggok kat c2.. tapi ein x berani kata apa².. sebagai tindakan sakit hati, kalau ada pempuan yg telefon nk cakap ngn abang ein mesti cakap abang xdak.. akibatnye ein bergaduh besaq ngn abang... balasannye.. dua² kne hantam ngn mak... huhuhu 
Masa kecik² dulu ein, pigie ngn abang selalu peningkan kepala mak.. kitaorg selalu gaduh... sian kat mak... penah sekali tu gaduh ngn pigie pasal berebut mainan.. bukan setakat berebut.. kami maki hamun sesama sendiri.. nak hilang sabaq.. mak pegang dua² n lagakan kepala kami.. menganis dan minta ampun kat mak.. tapi anak² mak ni xserik² menguji kesabaran mak kan?
Sebab melawan cakap mak jugak la ein penah kena juruh air sampai tercunggap².. agaknye mak nk bagi sejuk kot cz waktu tu ein mengamuk²... mak pun x xtau nk cakap camne.. n habuan yg ein dapat.. juruh sampai lemas (tapi x mati la).... pas kne camtu baru diam... agak anak² mak ni mmg xleh di layan dgn baik kot.. ckp baik² mmg x jalan...
Mak dah tetapkan peraturan dalam umah... semua anak² kne ada kat umah sebelum pukul 7.00 malam.. nak dijadikan cerita ein balik tepat pukul 7.00 malam... mak dah kunci pintu.... keliling umah ein panggil mak minta tolong buka pintu tapi mak buat xreti.. minta pigie tolong bukakkan pintu tapi pigie pun x berani... kat luar tu la ein janji ngn mak yg ein xkan buat lagi... ein xkan balik lewat lagi... mak buka pintu n start membebel.. ein diam je cz tahu salah ein.... 
Penah ein dapat surat cinta dari "seseorang" tapi die antar kat umah, kebetulan dapat kat mak.... mmg sampai kesudah x dapat kat ein.. akhirnye pigie pecah rahsia bagitau ada surat untuk ein tapi mak sorak... kami pun cari la, last² jumpe kat bawah balang gula... aku pun baca la surat pun pastu simpan balik kat bawah balang tu.... 
Ein byk berdosa ngn mak, disebabkan selalu sgt bergayut telefon.. mak kunci telefon tu tapi ein curi² kopek tempat kunci tu n terus bergayut... ein sanggup bangun tengah² malam n pastikan mak dah tido terus g gayut telefon sampai pagi... nak pastikan xde sape yg perasan ein duduk bawah meja sambil gayut telefon.... berdosa ein buat camtu kan mak.. ein minta maaf.... 
Dan skrg ni setelah bergelar seorang ibu, baru ein sedar betapa besarnya pengorbanan seorang ibu membesarkan dan menjaga anak²... x tido malam ketika mereka sakit... bersabar ngn kerenah mereka yg xpernah habis... n menjaga makan minum anak² dan suami... Mak.. Patut la SYURGA DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU cz pengorbanan ibu mmg tiada tolok bandingnya.... mak... mak la permata hati ein... mmg xkan ada pengganti yg bole di samakan ngn mak...MAK..... EIN SAYANG MAK SAMPAI AKHIR HAYAT EIN....

3 comments:

rieda96 on May 20, 2010 at 7:05 PM said...

ooo kecik2 nakal ek.. esok wafiq nakal, hang jangan salahkan dia na..hehehehe.... selamat hari ibu makcik.....

ayunaufal on May 21, 2010 at 12:14 AM said...

terharu aku bace siot... ko nakal gile ek?

mamawafiq on May 21, 2010 at 10:58 AM said...

biase arrr kecik².. tapi nakal² aku pun x sampai tahap cam budak² zaman skrg... gerun aku...

 

My Small Family Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez